- Головна /
- База знань /
- Про НЛП /
- Особистості /
- Річард Бендлер
Річард Бендлер
- Деталі
Існує кілька варіантів написання його прізвища українською: Бендлер, Бендлєр.
Один з творців НЛП.
Народився 24 лютого 1950 року, отримав ступінь бакалавра філософії та психології в Університеті Каліфорнії в Санта-Круз у 1973 році, ступінь магістра психології в Лоун Маунтейн Коледж в Сан-Франциско в 1975 році. Докторського ступеня не має. Принаймні на одному з семінарів він заявив, що написав дисертацію та отримав ступінь в Університеті Сан-Франциско, але записи про це в відповідних документах згаданого університету відсутні.
Бендлер познайомився з Джоном Гріндером (другим засновником НЛП) як студент Університету в Санта-Круз. В найближчий час після цього вони познайомилися з Грегорі Бейтсоном, який суттєво вплинув на розвиток НЛП
На даний момент Бендлер продовжує читати лекції, консультувати, писати книги з НЛП.
Основна його робота на даний час пов'язана з концепцією субмодальностей.
Бендлер самостійно розвинув такі технології, як Neuro-Sonics, Neuro-Hypnotic Repatterning, Persuasion Engineering та Design Human Engineering.
Детальніше про Річарда Бендлера.
Річард Вейн Бендлер народився у 1950 році в Нью Джерсі. Через кілька років його сім'я переїхала в Каліфорнію, де він виріс у одному з найбідніших районів міста Сан Хосе, Бей Еріа, на півночі від Сан Франциско.
В середині шістдесятих років Бендлер був одним із довгохвильових дітей-кольорів, яких часто можна було зустріти на вулицях міст західного узбережжя США. Як активний член протестувальної спільноти хіппі, він брав участь у організації декількох найбільших рок-концертів того часу.
Бекі, дружина Роберта Спітцера, реномованого психіатра і президента видавництва Sciens & Behavior Books у Пало Альто, звернула увагу чоловіка на дивовижні здібності сімнадцятирічного учня Середньої Школи Фрімонт, якого вона найняла для навчання свого сина Дана грі на барабанах. Те, що вразило Бекі Спітцер у Річарда Бендлера, була його відкритість до філософських питань і стиль, яким він навчав музику. Спітцери намагалися якнайкраще підтримати здібності Бендлера. Роберт Спітцер описав його як надзвичайно спритного і всебічно талановитого. Тому він довіряв йому різноманітні завдання і привів його до роботи в видавництві. До обов'язків Бендлера входило працювати в магазині, а також підготовка магнітофонних і відеозаписів для терапевтичних семінарів.
Бендлер розпочав свою бурхливу академічну кар'єру дворічним навчанням в Футхілл Коледж в Лос Альтос Хіллс. За інформацією Спітцера, йому вдавалося довести до відчаю деяких своїх викладачів. Він не йшов на компроміс, навіть якщо питання стосувалося лише деталей, абсолютно не підкоряючись ритуалам академічного життя.
Після закінчення коледжу Бендлер вступив до Каліфорнійського Університету в Санта Круз. Спітцер і його дружина, які з плином часу ставали все більш впливовими наставниками Бендлера, володіли тоді невеликим садибою в селі, недалеко від Санта Круз. Вони дозволили йому побудувати на своїй землі хатинку. Деякий час Бендлер жив там з подругою і собакою.
На початку Бендлер записався на курси філософії, математики і інформатики. Однак з плином часу його інтереси все більше сконцентрувалися на науках, що займаються людською поведінкою. Особливу увагу він приділяв, поряд з новітними методами терапії, такими як рольфінг і сімейна терапія, передусім працям Перлза.
Перлз, творець гештальт-терапії, переживав у цей час, за своєю оцінкою, період пікових можливостей у галузі педагогічної роботи і письменницького творчості. У грудні 1969 він підписав з Робертом Спітцером договір на кілька книг. Їхня тема повинна була стати філософія і психотерапевтична практика гештальт-терапії. Нажаль, несподівана смерть Перлза в 1970 році поклала під сумнів цей проект. Перед Спітцером постала проблема, що робити з обширним матеріалом, залишеним Перлзом. Спочатку він звернувся до деяких учнів Перлза з проханням допомогти при виданні цих робіт. Оскільки вони відмовились від його пропозиції, він представив його в 1972 році Річарду Бендлеру. Бендлер отримав завдання вибрати і записати вступні гештальт-сесії Перлза. Транскрипції повинні були доповнити авторський текст. Спітцер пізніше писав, що Бендлер майже як затятий, день у день надягав навушники, дивився фільми й готував точні транскрипції. Інтенсивна робота привела його до того, що Бендлер почав говорити й поводитись як Перлз. Спітцер жартома описує, що декілька разів спіймав себе на тому, що випадково назвав Бендлера "Фріц".
Першою вийшла незакінчена рукопис Перлза The Gestalt Approach (гештальт-підхід). Після цього вийшла друга книга Eye Witness to Therapy (Свідок терапії), яка в більшості складалася з транскрипції навчальних фільмів Перлза. Два роки пізніше Бендлер опублікував наступний збірник обраних транскрипцій під назвою Legacy from Fritz (Завіщання Фріца).
Незважаючи на те, що Бендлер не знав Перлза особисто, ясно видно, що завдяки роботі над публікаціями він потрапив під його вплив.
Весною 1972 року Бендлер, розчарований чужим звичайному досвіду змістом академічного курсу, організував в Кресж Коледжі заняття з практики гештальт-терапії, використовуючи можливість, яку студентам останніх курсів давали самі планувати й проводити заняття. Студенти, які брали участь у таких заняттях, отримували документи про їх проходження, які також визнавалися, як і видані професорами.
Незважаючи на багато програмних схожостей з основами гештальт-терапії Перлза (відносяться до так званої гуманістичної терапії), робота цих груп, у сімдесятих роках, в принципі була спрямована скоріше на групову динаміку та сконцентрована на руху аутентичності. Тому група Бендлера суттєво відрізнялася від звичайних груп зустрічей. З самого початку його цікавив аналіз терапевтичного впливу гештальт-теорії в межах групи. Крім того, вправи на семінарах відкрили перед ним можливість розвинути власну, до цього часу лише в теорії, практичну компетентність.
Спочатку Бендлер сам вів групи. Потім до цього підключився Джон Гріндер. Бендлер особисто ввів його в терапевтичний процес.
Джон і Річард уклали договір: Річард повинен був ознайомити Джона з тим, як вести гештальт-терапію, а Джон повинен був допомогти усвідомити Річарду, що він конкретно робить у цей час. З цією метою Джон почав регулярно брати участь у роботі групи по понеділках і моделювати Річарда. Річард натякав йому, які з патернів, на його думку, найважливіші, акцентуючи їх поглядом або інтонацією. Джон вчився швидко. Йому знадобилося два місяці, щоб вивчити патерни і бути готовим до проведення групи так само, як і Річард.
Моделювання - процес, в якому головне - навчитися специфічні способи одного людини передавати іншому, так щоб останній міг їх практично використовувати. Спочатку моделювання застосовувалося в Сполучених Штатах під час тренінгів у галузі торгівлі під назвою Мастер Моделювання (Master-Modelling). Бендлер і Гріндер вперше застосували його в рамках терапевтичної комунікації. Це стало можливим, оскільки на момент зустрічі з Річардом Бендлером, Джон Гріндер вже проводив експерименти з моделювання в галузі вивчення мов.
Гріндер вніс, таким чином, у співпрацю з Бендлером лінгвістичні знання та свій досвід створення моделей. Бендлер у той же час мав досвід, що стосується сучасних терапевтичних шкіл, таких як гештальт-терапія, сімейна терапія, рольфінг і рейкі. Крім того, він виявляв незвичайний талант до точного копіювання поведінки інших людей.
Орієнтовані на експеримент, і лише в початковій фазі спрямовані на гештальт-терапію, групи Бендлера і Гріндера незабаром стали постійним елементом групової активності в Санта Круз. Висока оцінка цієї групи пов'язана з особистістю Річарда Бендлера, який вже тоді, характерним для свого молодого віку способом, надзвичайно енергійно прагнув до реалізації своїх проектів.
Річард Бендлер познайомився з Вірджинією Сатир, створницею Терапії Цілої Сім'ї (Conjoint Family Теrару), також завдяки Роберту Спіцеру і його дружині. Спіцер знав Вірджинію Сатир не лише за її публікаціями в своєму видавництві, він був також її офіційним представником в Mental Research Institute (MRI) в Пало Альто. Річард Бендлер і Вірджинія Сатир зустрілися вперше в 1972 році, на дачі Роберта і Бекі Спіцерів, що знаходилася на тій же землі, де жив Річард. В цей день там присутні було близько тридцяти людей, щоб підтримати Вірджинію Сатир у роботі з ізраїльським другом сім'ї Спіцерів.
Незабаром після цього Бендлер супроводжував Спіцерів до Рено для зустрічі з Бадом і Мішель Болдвін. Вони організували курси з Вірджинією Сатир, в програмі яких також було практичне демонстрування її роботи з двома сім'ями. Її діяльність сильно вразила Бендлера.
У цей час, ще перед початком роботи над публікаціями Перлза, Роберт Спіцер попросив Бендлера записати на плівку один із семінарів Вірджинії Сатир і зробити його транскрипцію. Для цього Бендлер повинен був поїхати з ним до Канади, де Сатир проводила чотири тижні навчання. Спіцер планував використати отриманий матеріал у книзі. Він також погодився з дружиною у тому, що можливість спостерігати Вірджинію Сатир під час роботи може бути корисною для Річарда Бендлера.
Наступні кілька місяців Бендлер займався транскрипцією обширного матеріалу. Також і в цьому випадку інтенсивна робота над записами призвела до того, що з певного моменту він став переймати інтонацію та фразеологію Вірджинії Сатир. Як завжди, Бендлер продемонстрував свій надзвичайний талант швидкого і ефективного навчання за зразками поведінки інших людей. Він використовував стратегію, яку раніше застосовував в музиці. Якщо він хотів навчитися стилю гри музиканта, яким захоплювався, він стільки часу слухав записи його творів, доки йому не вдавалося олицетворити себе з ним настільки, що він міг досить добре його імітувати.
З 1972 по 1974 роки Бендлер брав участь у тренувальних програмах Вірджинії Сатир так часто, як тільки міг. Він найчастіше відповідав за їх відео- та аудіозапис. Сатир у цей час представила, крім інших, два терапевтичних інструменти, над удосконаленням яких вона працювала з середини шістдесятих років. Вона назвала їх "прийом для частин" (Parts Party) і "реконструкція сім'ї".
Бендлер був настільки захоплений її здатністю помічати все і терапевтичними знаннями, що ввів її методи в свою роботу з групами. Таким чином, в них застосовувалися як методи гештальт-терапії, так і досвід Вірджинії Сатир.
На початку 1974 року Бендлер і Гріндер розпочали реалізацію проекта Мета Модель, який став основою для нейролінгвістичного програмування. В рамках групи, зустрічі якої відбувалися в розташованому на Міссіон Стріт у Санта-Круз будинку, де проживали студенти, вони почали працювати над методами отримання інформації.
У цей період виділився гурт постійних учасників. Майже всі вони стали відомими діячами НЛП, активно бравши участь у його створенні. Спочатку група займалася методами консультації для пар, гештальт-терапією і "сімейними скульптурами", ще однією методикою, що удосконалювалася Вірджинією Сатир у рамках сімейної терапії. Крім інших, до неї входили: Леслі Камерон, в майбутньому дружина Річарда Бендлера, Джудіт ДеЛозьє, яка вийде заміж за Джона Гріндера, Франк Пьюселік, Байрон Льюїс, Девід Гордон, Стів Гілліген, Мерібет Андерсон, Джим Айхер, Поль Картер, Терренс МакКлендон і Роберт Ділтс.
Основою досліджень у групах Мета Моделі було припущення про те, що виключаючи методи, спрямовані виключно на тіло, вербальна комунікація між терапевтом і клієнтом є центральним пунктом кожної терапевтичної роботи. Було прийнято, що в вербальній комунікації Перлза і Сатир можна виділити специфічні мовні зразки, що вказують на проблемні процеси та викликають зміни. Перше визначення цих мовних патернів і перевірку їх впливу дало лінгвістичне знання Джона Гріндера.
Результати досліджень були опубліковані в 1975 році видавництвом Sciens & Behavior Books у першому томі The Structure of Magic (Структура Магії). На основі загальної семантики Альфреда Кожибського та генеративно-трансформаційної граматики Ноама Хомського, Бендлеру і Гріндеру справді вдалося розробити основи моделі, що давала можливість цілеспрямовано збирати інформацію про уявлюваний людиною світ (модель світу). Також вдалося успішно моделювати й точно описати структуру суттєвих мовних здібностей Перлза і Сатир у сфері успішної комунікації між терапевтом і клієнтом. Терапевтична підготовка Річарда Бендлера і мовні знання Джона Гріндера доповнювали одне одного настільки успішно, що плодом цієї співпраці стала одна з найвидатніших робіт про людську комунікацію.
Під час роботи над Мета Моделлю, Бендлер і Гріндер вели жвавий діалог з Вірджинією Сатир і Грегорі Бейтсоном. Бендлер у цей час переїхав на територію, що називається Акорн Холлоу. Спітцери також володіли там землею, на якій виникло особливо талановите товариство терапевтів і художників. На цій землі також розташовувався видавничий будинок. Грегорі Бейтсон з дружиною жили там тоді зі своєю дочкою Норою. Вони переїхали сюди, оскільки Луїзу Бейтсон цікавили альтернативні форми пологів. Вірджинія Сатир знала Бейтсонів ще з часів MRI і дружила з ними. Вона навіть розглядала можливість переїхати в Акорн Холлоу. Через дуже близькі стосунки з Норою Бейтсон вона охоче перебувала там у вільний час. Пізніше сюди поселився і Джон Гріндер.
Річард Бендлер і Джон Гріндер, згідно їх власних слів, вперше зацікавилися гіпнозом, коли помітили, що поведінка їх клієнтів під час роботи з так званими керованими фантазіями практично не відрізняється від опису поведінки людей, що перебувають у стані трансу середньої і глибокої ступенів.
Грегорі Бейтсон звернув увагу Бендлера і Гріндера на Мілтона Еріксона, творця сучасної гіпнотерапії. Бейтсон особисто давно знав його і дружив з ним. Вже дуже ослаблений хворобою, Еріксон жив у той час у Феніксі (Аризона), навчаючи у себе вдома студентів з усього світу. З кінця 1974 року Річард Бендлер і Джон Гріндер багато разів особисто відвідували Еріксона, щоб прийняти участь у його семінарах.
Спочатку їх метою було вивчення роботи Еріксона за допомогою тих самих методик, які вони вже відточили в рамках своїх досліджень роботи Вірджинії Сатир і Фріца Перлза. Вони провели багато годин розмов з Еріксоном, а його зустрічі з клієнтами записували на плівку і касети. Крім того, вони вивчили його письмові праці, отримавши також додаткові записи і транскрипції від нього і його учня Ернеста Россі. Пізніше вони аналізували їх щодо мікропатернів у поведінці Еріксона.
Для Джона Гріндера і Річарда Бендлера зустріч з Мілтоном Еріксоном була щасливим випадком, оскільки Еріксон першим із значних терапевтів звернувся від абстрактних теоретичних спекуляцій щодо сутності порушень до дослідження прагматично спрямованих стратегій змін. Згідно з його очікуваннями, його робота виявилась для них справжньою скарбницею ідей. Бендлер і Гріндер побачили в ньому людину, яка всю своє життя присвятила дослідженням паттернів комунікації, що викликають зміни. Діяльність Еріксона таким чином стала для них чудовим об'єктом вивчення, оскільки їхньою метою було створення можливих для передачі та вивчення моделей саме таких комунікаційних стратегій.
Вже у другій половині 1974 року, ймовірно, певний час паралельно з групами Мета Моделі, Бендлер і Гріндер почали організовувати семінари, де займалися терапевтичними змінами і структурою гіпнотичної комунікації. Спочатку вони сконцентрувалися на лінгвістичній обробці мовних патернів Еріксона. Так само, як і під час вивчення роботи Вірджинії Сатир і Фріца Перлза, два молоді дослідники спочатку перейшли до виділення мовних патернів Еріксона і включення їх в раціональну доступну систему. Оскільки Мета Модель, так само як і Модель Мільтона, виникли під час спеціально проведених семінарів, на яких відбувався обмін теоретичними міркуваннями і проводилися практичні проби.
Результати роботи Бендлера і Гріндера були опубліковані в 1975 році, заснованим ними видавництвом Meta Publications. Перш за все, воно повинно було пропагувати літературу, що стосується нової моделі, яка тоді отримала назву "нейролінгвістичне програмування" (НЛП).
Метою діяльності різних груп у 1974 і 1975 роках було передусім розробити наступні формальні моделі для комунікаційних процесів. На передньому плані їхніх інтересів, поряд з мовною активністю, було невербальна поведінка Перлза, Сатир і Еріксона. Невербальна комунікація здавалась надзвичайно важливою частиною їхнього терапевтичного впливу. Вже Еріксон відкрив можливості використання невербального контакту для здійснення змін у клієнтів. Він багато років свого життя присвятив формуванню такої комунікації і налаштовував її на терапевтичні процеси. Моделі, які тепер хотіли розробити Бендлер і Гріндер, також повинні були допомагати в аналізі та представленні структури ефективних патернів невербальної терапевтичної комунікації.
Перші контури головної моделі НЛП, так званого 4-Tupel, або Моделі Четвірки, стали помітними в кінці 1974 року. З її допомогою програмісти почали дослідження змінених станів свідомості. Тепер уже питання не стосувалося лише психотерапії. Головним предметом їхніх інтересів стала скоріше структура комунікаційної поведінки, що викликає зміни, і нерозривно пов'язане з нею питання про структуру суб'єктивного досвіду і природу змінених станів свідомості. Крім застосування методів Перлза і Сатир, експерименти проводилися також з різними техніками з області трансової індукції, гіпнотичними мовними патернами Еріксона і з косвенною метафоричною комунікацією. Так само, так звані феномени глибокого трансу, такі як: позитивні і негативні галюцинації, спотворення сприйняття часу, амнезія, недоумство до болю, регресія віку, левітація руки, каталепсія і подібні до них, були детально вивчені спеціалістами нейролінгвістичного програмування. З'явилися перші, часткові патерни НЛП, успішність яких була підтверджена. Результати цієї інтенсивної експериментальної фази були опубліковані у трьох книгах, які до цього часу входять до складу основної літератури про НЛП.
На 1974-й рік припадає пік співпраці Бендлера і Гріндера, спрямованого на створення моделей мовних патернів, що використовувалися Вірджинією Сатир, Фріцом Перлзом і пізніше Мільтоном Еріксоном. В результаті з'явилися книги "Структура Магії" том 1-2 (1975, 1976), "Шаблони гіпнотичних технік Мільтона Еріксона" том 1-2 (1975, 1977) і "Міняємося разом з сім'ями" (1976).
В 1980-му році компанія Бендлера "Not Limited" (НЕ закрите акціонерне товариство) заробила понад 800 тисяч доларів, а сам Бендлер і його дружина Леслі Камерон-Бендлер процвітали. Конче 1980-го року співпраця Бендлера і Гріндера (вони разом читали лекції, вели тренінги, писали книги) несподівано завершилась, а його дружина подала на розлучення. Пізніше Леслі Камерон-Бендлер говорила, що Річард ображав її словесно і фізично. У 1983-му році "Not Limited" оголосила про банкрутство.
Споживання кокаїну і алкоголю у величезних кількостях тривало до 1986-го року, коли Бендлера звинуватили у вбивстві проститутки Корні Крістен. Суд тривав три місяці, крім Бендлера був ще один підозрюваний - Джеймс Маріно - коханець загиблої. Як повідомляє журнал "Mother Jones" випуск березень 1989 року, присяжні не змогли розрізнити Бендлера і Маріно через те, що Бендлер точно копіював жести, міміку, голос Маріно, тому не могли сказати, хто саме з них винний. В результаті обоє вони були звільнені.
У липні 1996-го року Бендлер подав до суду на Джона Гріндера і інших членів НЛП спільноти, зокрема Кармен Бостік-сент Клер, Стіву і Конірі Андреас, звинувачуючи їх у присвоєнні його інтелектуальної власності - НЛП і вимагаючи компенсації "в розмірі, визначеному судом, ні в якому разі не менше ніж 10 мільйонів доларів з кожного".
У лютому 2000-го року Верховний Суд США прийняв рішення, що говорить: "Бендлер вводив суспільство в оману, шляхом ліцензійної угоди і рекламного матеріалу, заявляючи, що є єдиним власником інтелектуальної власності НЛП і єдиним особою, яка має право на визначення членства в НЛП спільноті". У цьому ж році Бендлер програв аналогічний суд у Великобританії і був змушений у липні 2000 року оголосити себе банкрутом.
Конче 2000 року нарисувалась певна зближення Бендлера і Гріндера, що проявилось у спільному заяві, в якій вони визнавали, що є співавторами і співучасниками технології Нейролінгвістичного Програмування. А також: "Доктор Гріндер і Бендлер визнають зусилля та внесок один одного в створення і початкове розвиток НЛП... Доктор Гріндер і Бендлер погоджуються утримуватися від зменшення внеску один одного в розвиток НЛП".
Це заява може бути знайдена в Додатку А до книги Гріндера і Бостік-сент Клер "Шепот на вітрі".
На сьогоднішній день Бендлер продовжує читати лекції, консультувати, писати книги з НЛП. Основна його робота на сьогодні пов'язана з концепцією субмодальностей. Бендлер самостійно розробив такі технології як Neuro-Sonics, Neuro-Hypnotic Repatterning, Persuasion Engineering і Design Human Engineering. Значення цих технологій є предметом суперечок серед студентів і практиків НЛП.
Прихильники Бендлера описують його семінари як "дивовижні", "захоплюючі", "запальні", "круті", кажуть про витончене використання метафор, історій, спіралей Еріксона, якоріння і "підсвідомої інсталяції навичок". Противники називають їх "незв'язними", кажуть про самовпевненість Бендлера і фанатизм його прихильників. Точно так само і самого Бендлера одні називають генієм і цілителем, інші - шарлатаном і творцем культа.
На сьогоднішній день Бендлер працює з Джоном Ла Валлем, естрадним гіпнотерапевтом Полем Мак Кенна і Майклом Брееном.
Паула Бендлер – друга дружина Річарда Бендлера померла в Орландо, штат Флорида, 27-го лютого 2004-го року.
- 18серп. Неочікувані зв'язки (фільм 2024) (База знаний)
- 07бер. Дюна часть 2 (Фильмы с НЛП)
- 08лип. Серіал Ідол (2023) (Фільми з НЛП)
- 09трав. Дякуємо за запис (База знань)
- 22черв. Особистісне зростання (Особистісне зростання)