- Головна /
- База знань /
- Про НЛП /
- Пресуппозиції /
- Базові пресупозиції НЛП
Базові пресупозиції НЛП
- Деталі
Для того щоб перевірити ефективність будь-якої пресупозиції НЛП, дійте так, наче вона була істинною. Подивіться на світ через її "фільтр" і на час зробіть її одним із своїх переконань.
«Принципи, що лежать в основі наших дій. Вони схожі на переконання, але ви самі обираєте їх. Ви не знаєте, чи є вони правдивими, але дієте так, ніби вони є правдивими, і спостерігаєте за тими результатами, які отримуєте.»
(Ян Мак-Дермотт, Джозеф О'Коннор)
Розробники і спільнота НЛП вважають НЛП не теорією, а моделлю. Чим теорія відрізняється від моделі? Теорія займається поясненням того, чому система працює. НЛП цього не робить. Модель крок за кроком описує, як її використовувати.
Кожна система і кожна модель ґрунтуються на певному припущеному теоретичному розумінні світу, людей, Бога і т. д. Деякі системи витрачають багато часу і енергії на розробку і захист своїх теорій, критику теорій інших систем та використання наукових методів для проведення експериментів, які підтверджують валідність теорій. НЛП цим не займається.
НЛП просто пропонує певну ідеологію і відкрито заявляє про початкові пресупозиції. Іншими словами, ми кладемо епістемологічні припущення НЛП на стіл і визнаємо: "Ми не можемо довести ці ідеї". "Ми не можемо довести, що вони „істинні“ або „правильні“ або що вони становлять якусь „початкову реальність“, але ми приймаємо їх. Ми робимо це, оскільки вважаємо їх корисними для виклику змін і досягнення вдосконалення".
Запропоновані пресупозиції НЛП були теоретично обґрунтовані, виявлені і смодельовані в системах: гештальт-психології, психотерапії сімейних систем, еріксонівській гіпнозі, загальній семантиці, кібернетиці, інформаційних системах, трансформаційній граматиці, когнітивно-поведінковій психології і бейтсонівській антропології.
Ви можете розглянути ці передумови та перевірити їх на собі. Ймовірно, ви виявите, що вони не суперечать переконанням та цінностям більшості людей. НЛП пропонує неперевершені інструменти для роботи з суб'єктивним досвідом.
Переглядаючи цей текст, ймовірно, ви використовуєте комп'ютер, знаєте ви про це чи ні, але він працює під певною операційною системою. Цей текст був написаний на IBM-сумісному комп'ютері з встановленою на ньому операційною системою Windows. Аналогічно, НЛП також управляється операційною системою - «базовими передумовами НЛП». Вони дозволяють функціонувати системі процесів, методик, припущень і навичок.
Передумови, що стосуються ментальної обробки.
1. «Карта» - не «територія» або «меню - не їжа»
Як «карта» насправді не складається з «території», якою вона є репрезентацією, так і використовувані нами слова не містять подію, якою вони є репрезентацією. Територія існує як реальність - ззовні, поза нашими тілами, створена мільярдами стимулів на секунду - постійно змінюючийся світ танцюючих електронів і, в кінцевому рахунку, енергії. «Карта» описує те, що існує у наших тілах (відображення проявів зазначеної енергії на рівні нервової системи) та в нашому свідомості («ментальне», абстрактне розуміння території). Отже, у цьому випадку у нас є два рівні явищ: зовнішня реальність і внутрішня, суб'єктивна реальність.
Те, що відбувається у нашому свідомості при розгляді події, містить у собі не подію, а лише наше сприйняття даної події. І наше сприйняття принциповим чином впливає на все, що стосується нас. Чому? Тому що, коли ми сприймаємо зовнішню подію, ми намагаємося наділити її смислом. Намагаючись наділити смислом дану подію, ми конструюємо у свідомості її внутрішні репрезентації (ВР). Ці внутрішні репрезентації включають в себе інформацію, отриману за допомогою всіх наших почуттів. Іншими словами, наші ВР містять у своєму складі візуальні, аудіальні, кінестетичні, обонятельні, смакові та лінгвістичні компоненти.
Опираючись на цей фундаментальний факт, встановлений в загальній семантиці, НЛП чудовим чином використовує те, що внутрішні репрезентації та сама подія не можуть існувати на одному і тому ж логічному рівні. Це положення пояснює, чому ми можемо бути зв'язаними з зовнішнім світом лише за допомогою нейролінгвістичної обробки. Бог дав нам численні канали (органи чуття, чутливі рецептори) для зв'язку з світом - і все ж ми існуємо "окремо", хоча й всередині нього.
Ще одне наслідок зазначеного факту включає обмеження з боку нервової системи - ми ніколи не зможемо втілити репрезентацію зовнішньої події точно так само, як вона існує поза нами. Розгляньмо наступний приклад: я бачу яблуко. Я створюю внутрішній образ яблука. Палички і колбочки сітківки ока дають мені внутрішнє відчуття "кольору". Інші відчуття збагачують картину. Проте, незважаючи на багатство, різноманітність або повноту, мій образ яблука є лише його "картою". Якщо ви подивитесь на це саме яблуко, ви не отримаєте точно такий самий образ, оскільки ваші нервові закінчення, ваші нервові провідники і т. д. не працюють абсолютно точно, як мої. Двоє людей бачать нещасний випадок з дуже схожих позицій (ніколи не з "однакових"), але коли вони його описують, в їхніх описах з'являються розбіжності. Чому? Через розбіжності в їхньому сприйнятті, які є результатом розбіжностей в індивідуальній нейролінгвістичній обробці та внутрішніх репрезентаціях.
Яка основа цих відмінностей? Кожна людина створює репрезентацію нещасного випадку за допомогою власної нервової системи і свідомості, які відрізняються від нервової системи і свідомості інших людей! «Карта»— не «територія». Або, іншими словами, «меню— не їжа». Ми оперуємо не безпосередньо світом, а нашим індивідуальним сприйняттям світу. Незалежно від зовнішньої події, кожен з нас конструює власну внутрішню суб'єктивну реальність події, і ця внутрішня конструкція визначає нас: наші думки, емоції, реакції.
2. Реакції людей відповідають їх внутрішнім картам
З урахуванням відмінності карти і території можна стверджувати, що наша «карта», як сприйняття території, визначає або контролює наше сприйняття і наші реакції. Ми реагуємо не на існуючий світ як такий, а на те, як він відображений на нашій «карті» світу. Це підкреслює величезну важливість розгляду наших, людських «карт» світу.
Нейролінгвістичні «карти» складаються з наших переконань, цінностей, налаштувань, мови, спогадів та інших психологічних фільтрів. У нашій свідомості за допомогою репрезентативної системи ми переживаємо ці внутрішні «карти» просто як «думки». Тому «як ми мислимо, такі ми є». Таким способом внутрішні репрезентативні «карти» взаємодіють з фізіологією, створюючи стани. Потім стан керує поведінкою. Це означає, що сприйняття є відображенням. Воно визначає наші дії.
Ми реагуємо відповідно до наших внутрішніх «карт» світу. Це роблять усі. Сприйняття, думки, емоції і дії всіх людей керуються їх моделями. До цих людей входять: ваш(а) чоловік/дружина, ваші діти, друзі, батьки, люди, які ви поважаєте, і т. д. Перш ніж ми зможемо очікувати зміни чиїхось емоцій, реакцій, мислення і т. д., повинна змінитися внутрішня «карта» цієї людини. Щоб допомогти людям здійснювати ці зміни, ми повинні зробити наше спілкування достатньо гнучким, щоб допомогти їм змінити їх внутрішні «карти».
3. Значення залежить від контексту
Ця пресупозиція пов'язана з першою. Згідно з нею, для того, щоб будь-яке слово мало значення, йому потрібний певний контекст. Самі по собі слова не містять значень. Висловлювання або дія можуть мати зовсім різні значення в різних контекстах. Значення фрази «Я тебе люблю!» залежить від того, чи говорю я це своєму батькові чи своїй дружині. Контекст висловлювання визначає його значення, тобто задає певний фрейм.
О'Коннор і Сеймур писали: «Події сталися, але поки ми їм не надамо значення, не пов'яжемо їх з іншими аспектами нашого життя та не оцінимо їх можливі наслідки, вони не мають значення. Ми дізнаємося значення предметів, ґрунтуючись на культурі та отриманому вихованні».
Значення визначається переважно контекстом, який ми приймаємо як даність, або встановленим нами фреймом. Тед Джеймс сказав: «У вмісті немає вмісту, який варто знати». Це підкреслює фундаментальний принцип НЛП, а саме те, що внутрішній досвід та зміна цього досвіду є результатом того, як ми використовували наші психічні процеси при кодуванні вмісту. Таким чином, змініть структуру внутрішніх образів тощо, і зміните досвід.
Цей контекстуальний підхід, або структурна точка зору, є сутью НЛП. Коли ми залишаємось «в вмісті», ми живемо «на карті». Тільки тоді, коли ми переходимо з вмісту в процес, ми підіймаємось над картою і розуміємо структуру території.
Коли клієнт каже: «Я знаходжуся в депресії», — ми не запитуємо: «Що спричинило вашу депресію?» Його відповідь на це питання нічого не зцілить! Виявлення зовнішньої причини не зцілить внутрішню біль — воно лише надасть підстави, що підтримують біль! Це нерозсудливо. Існування внутрішньої проблеми обумовлено її структурою. Тому запитайте: «Як ви це робите?».
Це питання «як?» дозволяє нам перейти з рівня вмісту депресії на рівень процесу. У клієнта може виникнути збентеженість. Він зазвичай відповідає: «Що ви маєте на увазі? „Як“ я роблю що?» Допоможіть людині зробити зсув: «Ви володієте цим чудовим навиком, що називається „депресією“, чи не так?» «Ну, так». «Тоді як ви довели себе до такого стану? Якщо я взяв ваше місце на день, що я повинен буду зробити, щоб думати і почуватися так, як ви?» «Що ви робите всередині вашого розуму і тіла, щоб створити депресію?» За допомогою цього підходу ми шукаємо всередині клієнта процес (нейролінгвістичний), який дозволяє йому кодувати депресію і потім досвіджувати її. Як тільки ми виявляємо структуру, ми тягнемо клієнта до її зміни. І це змінює переживання.
4. Свідомість і тіло неминуче впливають одне на одного
Хоча ми говоримо про «свідомість» і «тіло», ніби вони функціонують незалежно одне від одного, насправді це не так. Вони не можуть працювати таким чином. В загальній семантиці ми описуємо цей вид поділу неподільного явища як «елементалізм». Кожибський підкреслював, що елементалізм бере свій початок в примітивних розумах і мовних формах і працює проти нас.
Сьогодні багато членів медичної спільноти також зрозуміли, що свідомість і тіло функціонують в значній мірі як єдина цілість. В кінці-кінців, «свідомість» розташована всередині тіла (нервової системи), і коли ми вводимо до тіла психоактивні речовини, це сильно впливає на «свідомість»! Так само, коли ми вводимо до «свідомості» приємні або неприємні думки, це впливає на тіло. Свідомість і тіло працюють як кібернетична цілісність.
Взаємодія свідомості і тіла дозволяє пояснити так званий „ефект плацебо“. Протягом років лікарі проводили експерименти, порівнюючи ефект вживання інертних „цукрових пігулок“ (плацебо) та активних препаратів, щоб встановити, чи обумовлено вплив лікарства хімічними процесами чи впевненістю людини, що вона отримала „ліки“. Оскільки науковці провели порівняння з плацебо майже для всіх лікарств, у нас є велика кількість літератури з цієї теми. До розчарування деяких лікарів, в багатьох експериментах було виявлено не тільки значне зменшення симптомів хвороби, але й такі ж добрі, а іноді і кращі результати при вживанні плацебо порівняно з активними лікарствами! Дослідження неодноразово показували, що переконання людини щодо конкретного препарату мають надзвичайно сильний вплив на його ефективність.
5. Індивідуальні навички є результатом вдосконалення
Те, як ми використовуємо наші репрезентативні системи (ВАК) при мисленні, емоціях і поведінці, породжує наші навички. Наша свідомість
не тільки отримує інформацію через відчуття, але також обробляє і зберігає її. Потім вона використовує ці частини, складені з образів, звуків, тактильних відчуттів, запахів і т. д., для створення навичок.
Послідовність використання цих частин, складених з образів, звуків, тактильних відчуттів і т. д., яка дозволяє нам здійснювати дії, в НЛП називають стратегією. Знання того, як ми отримуємо, зберігаємо, обробляємо і вилучаємо інформацію, відіграє важливу роль у встановленні рапорту та наданні допомоги людям у „оновленні“ їх свідомості. Репрезентативна система в моделі НЛП має два ключові компоненти: субмодальності та стратегії.
6. Ми поважаємо моделі світу інших людей
Якщо „карта“ — не „територія“, і якщо дії кожної людини базуються на її „карті“, то кожна людина обробляє інформацію унікальним особистим способом. Одна буде кодувати досвід асоціативно (у своєму тілі), інша — дисоціативно (поза тілом, спостерігаючи за собою). Одна буде створювати свою „карту“ переважно зі зримих образів, інша — зі звуків. Свідомість про розрізнення між картою і територією також допомагає нам усвідомити, що люди створюють карту реальності різними способами. Це дає нам можливість ставитися з повагою до їхнього права та відповідальності за їхні дії. Поважаючи моделі світу інших людей, ми поважаємо їх як особистостей, і тому вони зможуть довіряти нам, коли ми пропонуємо їм свою допомогу.
Для будь-якого професійного комунікатора тут виникає „професійний ризик“. Якщо ми не поважаємо „карту“ іншої людини, то навіть з урахуванням усіх помилок і спотворень, які вона містить, ми створюємо непотрібний конфлікт і ризикуємо бути зовсім не почутими! Якщо ми не поважаємо іншу людину та її модель світу, ми не будемо витрачати достатньо часу на прослуховування, підтримку і пояснення. Ми відразу почнемо дратувати її своїми „проповідями“, вказувати на помилки в її „картах“ і викликати у неї сильну захисну реакцію.
Предпосилки, що стосуються поведінки/реакції людини
7. Особистість і поведінка — це різні явища
Якщо „значення комунікації полягає в тій реакції, яку вона викликає“, то однією з найважливіших інформацій, на яку нам слід звертати увагу, є поведінка людей. Це підтверджує, що поведінка людей не визначає саміх людей. Вона може відображати людей: їх цінності, манери тощо. Але поведінка не визначає їх.
Усвідомивши, що певна поведінка людини відрізняється від самої особистості, ми можемо очікувати та сподіватися, що в іншій ситуації або в інший час поведінка цієї людини може бути іншою. Це робить поведінку залежною від контексту. Запропонуйте інший контекст, і людина може себе поводити зовсім по-іншому. Ми робимо велику помилку, коли ототожнюємо цінності або особистість людини з її конкретною поведінкою. Сполучення „людська поведінка“ показує, що людина знаходиться на вищому рівні, ніж поведінка. Зворотне невірно: висловлювання „поведінкова людина“ не має сенсу, оскільки люди представляють щось більше, ніж будь-яку конкретну поведінку в будь-якому конкретному контексті. Хоча, якщо ви ототожнюєте людину і її поведінку, ви, по суті, використовуєте другу формулу!
8. Кожен вид поведінки практичний і корисний в певному контексті
Це твердження не означає, що будь-який вид поведінки є „правильним“. Звичайно, ні. Тут йдеться про те, що в тому контексті, в якому людина виявляє певну поведінку, ця поведінка задовольняє деякі потреби людини. Більше того, ця поведінка має цінність і в інших контекстах (часових, просторових, особистісних).
Модель НЛП починається з припущення, що всі форми поведінки ґрунтуються на позитивних намірах. Таким чином, кожен вид поведінки є корисним і цінним в певному контексті. Знову ж таки, це не виправдовує неетичну або нечесну поведінку. Це твердження просто відокремлює особистість від поведінки та визнає, що якщо існує „поведінка“, то, ймовірно, існує деякий контекст, в якому вона має цінність. Коли ми поводимося неадекватно, ми намагаємося здійснити щось, що має цінність, щось важливе — тому ми обираємо найкращу з наявних альтернатив, враховуючи кількість ресурсів в нашому розпорядженні. Наші наміри позитивні, але в той же час вони фільтруються через обмежене розуміння та помилкові ідеї — саме тому необхідно „оновлення свідомості“ для здійснення змін.
Навіть коли ми вважаємо, що людина вчиняє дії з метою „зробити зло“ (тобто образити когось, помститися і т.д.), якщо ми постійно запитуємо: „Яка цінність є для тебе в цьому вчинку?“ — ми завжди виявимо якийсь цінний результат, припущений на мета-рівні.
Працюючи з людьми, ми спочатку шукаємо позитивні наміри, що лежать в основі поведінки. Ми припускаємо, що вони існують, і шукаємо їх. Це робить підхід цікавим: навіть якщо позитивні наміри раніше не існували, запитуючи про них, намагаючись знайти їх в житті людини, ми змушуємо його створити внутрішню репрезентацію, щоб надати нашим словам значення і, таким чином, створити внутрішні позитивні наміри!
9. Ми оцінюємо поведінку та зміни в термінах контексту та екології
Оскільки наші вчинки, дії та реакції пов'язані з певними людьми та подіями, це припущення закликає нас усвідомлювати наслідки наших дій та проводити їх екологічну перевірку. Іншими словами, наша поведінка відбувається не у вакуумі, а в системі інших вчинків, ідей, відчуттів та ін. Відповідно, нам слід враховувати всю систему (іншу людину, родину, колег та ін.) та оцінювати нашу поведінку та її корисність у контексті цієї системи. Спроби змінити себе та інших людей впливають на всю систему. Давайте оцінимо бажані зміни в термінах їх конгруентності з особистістю та системою.
Ми також можемо розширити поняття екології на системи вищого рівня, в яких існує людина: „Чи буде ця зміна конгруентною для інших людей у житті даної особи?“ Розгляд великих систем дає нам змогу переконатися, що наша комунікація, поведінка та зміни працюють на нас, а не проти нас. Руни писав: „Поняття „екологія“ стосується того, що будь-яка зміна, зроблена в людській системі, повинна бути сумісною з іншими частинами системи та адаптованою до них“.
Засоби, що надає НЛП для здійснення змін, дозволяють нам легко викликати зміни в одній людині, які матимуть різний вплив на інших людей. Тому, щоб уникнути більшої шкоди, необхідно проводити екологічну перевірку, яка дозволяє нам передбачати вплив, що викликається зміною на інших людей у системі.
Комунікативні пресупозиції.
10. Ми не можемо не спілкуватися
Оскільки комунікація передбачає передачу сигналів іншій людині, „повідомлення“ та його індикатори або сигнали виникають навіть тоді, коли ми намагаємося не надсилати повідомлення.
Навіть тоді, коли ми не висловлюємо наші думки, почуття, ідеї, переконання, розуміння та рішення словами, ці внутрішні явища виражаються різними невербальними способами.
11. Спосіб комунікації впливає на наше сприйняття
Значна частина комунікації здійснюється за невербальними каналами. Це означає, що комунікація завжди здійснюється не лише за допомогою того, що ми кажемо (вербально), але також за допомогою того, як ми кажемо (невербальні аспекти: тон і гучність голосу, вираз обличчя, дихання, постава, жести і т.д.). Ці повідомлення є параповідомленнями. Але іноді одне з наших повідомлень може стосуватися іншого повідомлення.
То, як ви говорите щось, при комунікації часто важливіше, ніж те, що ви говорите.
Фраза "я люблю тебе!" має одне значення. Якщо висловити її з сарказмом, вона буде мати інше значення. З надією - третє. У сльозах - четверте. Спосіб використання нами паразоомунікацій може значно впливати на те, як люди будуть чути, розуміти та приймати нас. Багато людей звертають більше уваги на тон голосу, фізіологію, зоровий контакт або якийсь інший невербальний аспект комунікації, ніж на її вербальний зміст. Інші, навпаки. Це надає думку про важливість (і силу) конгруентності, тобто вирівнювання наших комунікативних каналів так, щоб всі вони передавали одне повідомлення і не суперечили один одному. Конгруентність робить нашу комунікацію переконливою.
12. Зміст комунікації полягає у реакції, яку вона викликає
Комунікація пов'язана з обміном інформацією. У системі відповідних реакцій відправника та отримувача вона є діалогом, а не монологом. Реакція людини, з якою ми спілкуємося, відображає ефективність або неефективність комунікації. Якщо люди реагують на комунікацію так, як ми бажаємо, то ми досягли успіху. Якщо їх відповіді відрізняються від очікуваного нами результату, то ми можемо просто послати інші сигнали. Ця модель призводить до неконфліктного стилю комунікації.
Незалежно від цілей, які ви переслідуєте при комунікації, отримана вами реакція вказує на те, що ви повідомили іншій людині, а не на те, що намірювались повідомити. Розглядайте це зворотним зв'язком та використовуйте його. Це можна розглядати як "прийняття стопроцентної відповідальності за вашу комунікацію". Відповідальна комунікація означає, що у вас завжди є можливість внести зміни в неї, поки не отримаєте бажаний результат. Якщо ви берете лише часткову відповідальність за комунікацію, ймовірність того, що ви припините ці спроби, збільшується.
Яку реакцію ви хочете отримати в процесі комунікації? Визначте бажаний вами результат спілкування. Прийняття повної відповідальності за комунікацію допоможе вам в результаті послати комунікативні сигнали так, що ви отримаєте бажану реакцію. Комерційні агенти іноді кажуть, що вони здійснюють 80% продажів після п'ятого телефонного дзвінка. Створюється враження, що настійливі комерційні агенти приймають повну відповідальність за комунікацію.
13. Особа, що встановлює фрейм комунікації, контролює її
Ми всі живемо в певній системі відліку. Навіть простий погляд на картину передбачає використання різних систем відліку. На що ми фокусуємося: на загальних контурах або на якомусь деталі? Розглядаємо її з точки зору естетики або затрачених зусиль, з точки зору її грошової вартості або корисності тощо? Ми освоюємо велику кількість наших фреймів з культури, в якій ми зросли. Пізніше ми живемо в цих фреймах, не осознавая цього, так само як риби у воді.
Проте фрейм визначає сприйняття, значення, емоції, поведінку і цінності. Жити у фреймі означає використовувати певну парадигму, яка наділяє предмети значенням. Потрапити поза фрейм або встановити новий фрейм означає зробити рефреймінг і встановити цілком новий світ значень.
Таким чином, при встановленні відносин і комунікації та людина, що встановлює фрейм, визначає кінцеве міжособистісне поле. Сила, якою володіє встановлений фрейм, частково полягає в тому, що хто б не встановлював його, він, по суті, робить це несвідомо. Відповідно, несвідомо встановлюючи фрейм, люди не можуть вплинути на нього, використовуючи свої свідомі цінності. При комунікації люди часто встановлюють фрейми "перемога/поразка", "перемога/перемога" або фрейми "збереження гордості/відмова від гордості" і т. д.
14. "Не існує поразок, є тільки зворотний зв'язок"
Чого не сталося б, якби ви сприйняли "невдачу" як зворотний зв'язок? Що б сталося, якби ви не сприйняли її як зворотний зв'язок? Чого не сталося б, якби ви не сприйняли її як зворотний зв'язок? Здається, що якби всі люди сприймали все, що відбувається з ними, як зворотний зв'язок, вони стали б немилосердними учиться машинами.
Що ви робите, якщо в процесі комунікації не можете отримати від партнера бажану реакцію? Ви змінюєте вашу комунікацію — сигнали, що ви посилаєте — поки не отримаєте бажану відповідь. Таким способом ви перетворюєте невдачу на зворотний зв'язок. Зворотний зв'язок, а не пшеничні пластівці, є сніданком чемпіонів.
Ця передумова впливає на всі сфери життя, але особливо на ті, де потрібна постійність та терпляче навчання на основі знання про те, "що не працює". Нерідко люди легко здаються. Багато шлюбів не закінчилося би розлученням, якби парам дивилися на результати комунікації як на зворотний зв'язок, а не як на "поразку". Цей принцип можна проілюструвати прикладом Томаса Едісона, який провів 10 000 експериментів (дехто стверджує, що 1000) у пошуках матеріалу для виготовлення нитки накалу в електричній лампочці. Коли його запитали: "Треба бути терплячим, терплячим для того, щоб зазнати невдачі 10 000 разів?",— Едісон відповів: "У мене не було 10 000 невдач. Насправді я відкрив 10 000 способів, які не можна використовувати для виготовлення лампочки". Немає поразок, — є лише зворотний зв'язок.
Як багато взаємовідносин закінчується через те, що люди "терплять невдачу", намагаючись отримати негайно те, що вони хочуть. Як багато справи заброшується через те, що люди сприймають "невдачі" як привід припинити справу або відступити.
15. Людина з найбільшою гнучкістю має найбільший вплив в системі
В будь-якій системі людина, яка володіє більшою гнучкістю своєї поведінки (а не поведінки інших людей), буде розглядати більше варіантів вибору і, відповідно, матиме в системі більший вплив. Отже, чим більше варіантів ви маєте в своєму наборі інструментів комунікації, тим менша ймовірність, що ви опинетесь в тупиковій ситуації. Наприклад, якщо ви розгнівалися і втратили гнучкість та, відповідно, контроль над комунікативним процесом.
Ми рекомендуємо навчитися використовувати інструменти НЛП таким чином, щоб ви могли радикально збільшити діапазон вашого вибору. Відоме як "закон необхідного різноманіття", ця пресупозиція в контексті НЛП спонукає нас дисоціюватися від власних емоцій, щоб підтримувати різноманітність вибору під час комунікації.
16. Супротив вказує на відсутність рапорту
Ми часто сприймаємо "образу" або "супротив" як проблему, невдачу, складність і піддаємося. Ми просто розриваємо з даною людиною. Ми розмовляємо з людиною один раз, відчуваємо з її боку супротив і ніколи більше не повертаємося до цього діалогу; таким чином ми втрачаємо те задоволення та ті переваги, які могли б отримати від спілкування з цією людиною.
Чому це відбувається? Окрім того, що ми використовуємо цей випадок як спусковий гачок "поганого настрою", у нас просто немає навичок, необхідних для роботи з супротивом і його подолання. Розглянемо значення описуваної пресупозиції. Вона покладає відповідальність на нас. Переконаність у правильності даної пресупозиції дозволяє нам знову встановити рапорт навіть з нудними, роздратованими, нещасними і засмученими людьми. Це переконання також дає нам можливість продовжувати комунікацію, зіштовхнувшись з гнівом і сарказмом, не взявши їх на свій рахунок. Це допомагає приєднатися до внутрішньої реальності іншої людини за допомогою "слів, які узгоджуються з її внутрішньою моделлю світу".
НЛП вчить нас тому, як ми можемо подолати супротив. Ми можемо подолати його навіть при роботі з розлюченими людьми. Очевидно, що встановлення і підтримка рапорту відіграють важливу роль в комунікації і психотерапії. Рапорт приводить нас в стан, більш гармонізуючий зі станом іншої людини. Коли дві людини мають однакові погляди на щось, вони вступають в стан рапорту. Супротив зі сторони іншої людини сигналізує нам про те, що ми втратили рапорт.
Пресупозиції, що стосуються навчання, вибору і зміни.
17. Люди мають внутрішні ресурси, необхідні для досягнення цілі
В НЛП вважається, що люди мають вроджені здібності до подолання труднощів і створення ресурсних станів, необхідних для досягнення цілі. Кажучи, що люди мають ресурси всередині себе, НЛП приймає освітній підхід. Латинський дієслово educare буквально означає "викликати або вивести" (e-ducare, "виявляти", як щось сховане). Бендлер неодноразово казав: "Люди можуть діяти добре, просто вони дуже добре виконують погані програми (депресія, схильність відкладати 'на потім', оборонна позиція)".
Як комунікатори і психотерапевти, ми намагаємося допомогти людям отримати доступ до власних ресурсів, "оснащуючи" їх для отримання більш вдосконалого навички. Людям потрібна лише допомога у виявленні власних ресурсів та доступу до них. Пам'ятайте, кажучи це, ми не стверджуємо, що ви маєте "все", ми кажемо, що ви маєте всі ресурси, необхідні для того, щоб отримати "все". Наприклад, для досягнення успіху вам може знадобитися додаткова освіта або спеціальний тренінг. В НЛП ми кажемо, що ви маєте ресурси, необхідні для того, щоб отримати освіту і/або тренінг, потрібні для досягнення успіху. У вашій нервовій системі є достатньо засобів для цього.
18. Люди здатні навчитися чомусь з однієї спроби
Тіло людини функціонує як система. Кожен з нас є дивовижним біоелектрохімічним пристроєм для обробки інформації, що дає нам можливість навчатися дуже швидко!
Якщо дитина впадає у басейн з водою, то, ставши дорослим, вона може ніколи не забути цей випадок, завжди відчуваючи страх (інтенсивний і неумісний) при кожному погляді на воду і при кожній думці про купання. Таке навчання зазвичай відбувається, коли ми відчуваємо інтенсивні емоції. Ця здатність мозку людини до швидкого навчання надає можливість комунікатору/психотерапевту допомагати клієнтам швидко змінюватися за допомогою НЛП.
19. Будь-яка комунікація повинна збільшувати кількість доступних альтернатив
Чим більше варіантів вибору має людина, тим більш вона є цілісною. Дуже ефективний спосіб розрушити рапорт з людиною —
позбавити її вибору. Якщо вона відчує, що "потрапила в пастку", то може впасти в надзвичайне збудження. Дайте їй вибір, і вона буде відчувати радість.
Говорячи в термінах психотерапії, більшість проблем, з якими ми стикаємося при роботі з людьми, полягає в їх "озадаченості" певною проблемою. Вони живуть у стані, який ми називаємо "наслідком" певної сприйнятої "причини". Мета психотерапії полягає в переміщенні клієнта зі стану "наслідку" до стану "причини", де він зможе вибрати, як йому жити. Чим більше варіантів вибору ви даєте клієнту, тим більше він буде задоволений вами як психотерапевтом.
20. Здійснюючи будь-яку дію, люди вибирають найкращий з наявних у них у дану мить варіантів
Як часто ми відчуваємо сильне розчарування під час спілкування з людьми, не розуміючи причин їхньої поведінки? Скільки разів ми чухаємо себе в затиличнику і кажемо: «Чи вони не знають? Що з ними не так?» Подібні думки, почуття і слова свідчать про нашу систему відліку: це фрейм «Інші повинні діяти відповідно до моєї моделі світу!».
Вищезазначена передумова дозволяє змінити ситуацію. У даному випадку ми починаємо з робочої гіпотези, що люди діють виходячи зі своїх власних моделей світу і вибирають найкращий з наявних у них у цих моделях варіантів. Таким чином, ми отримуємо відповідь на наше запитання: «Ні, вони не знають, як краще поступити».
Посилання на те, що люди вибирають найкращий з наявних у них варіантів, дозволяє нам звертатися до них з співчуттям, пробачати їх. Це спонукає до вияву доброти, оптимізму і надії.
Чи не так це було в вашому випадку? Пригадайте який-небудь випадок, коли ви поводилися (погано поводилися!) гірше, ніж очікували... Чи не намагалися ви обрати найкращий з вам відомих способів поведінки? Якби у вас був на вибір найкращий варіант поведінки, чи не ви обрали б його?
Чи є людина, яка навмисно обирає варіант, який буде працювати на її шкоду? Думаючи, що їх вибір поліпшить їхнє становище, люди обирають дурні, погані, гріховні та руйнівні варіанти. Розуміння того, що подібне може статися як з нами самими, так і з оточуючими, дозволяє нам ставитися до помилок і дурних вчинків людей з більшою добротою й м'якістю.
Розуміння цього підтверджує цінність і важливість прощення. Уявіть на мить, що сталося б, якби ви прийняли це переконання щодо членів вашої сім'ї. Що сталося б, якби ви застосовували цю передумову щодо ваших колег на роботі? В церкві? До своїх друзів? До клієнтів? Це, безсумнівно, вплинуло б на спосіб вашої комунікації з іншими значущими для вас людьми. Вони б відчували, що ви вірите в них самостійно і в їхню здатність! І вони полюбили б вас за це.
21. Ми можемо керувати своїм мозком та контролювати результати
Поняття «розум» відноситься до «інтелекту, практичного міркування, розуміння, мислення, розсудливості». Здається, що більшість людей думають і поступають так, як будто вони не контролюють свій розум.
Бендлер писав: «Більшість людей не користується власним мозком активно і продумано. Ваш мозок схожий на машину без кнопки „вимкн.“. Якщо ви не займетесь ним якоюсь справою, він просто буде працювати і працювати, поки йому не набридне. Якщо ви помістите людину в умови сенсорного голоду, він почне генерувати внутрішні переживання. Якщо ваш мозок сидить без діла, він почне робити щось, і йому, здається, все одно, що це буде. Вас, можливо, це турбує, а його — ні. Я хочу, щоб ви дізналися, як ви можете навчитися змінювати власний досвід і встановлювати контроль над тим, що відбувається в вашому мозку. Більшість людей є полонами власного мозку. Вони мов будуть прикуті до заднього сидіння автобуса, а управляє ним хтось інший. Якщо ви не вкажете своєму мозку приблизний напрямок, він буде або їхати сам по собі випадковим напрямком, або інші люди знайдуть способи направити його замість вас, а вони можуть не завжди мати на увазі ваші нагальні інтереси. І навіть якщо це так, вони можуть розуміти їх неправильно!»
Заключення.
Тепер ви знаєте, яка операційна система переконань та цінностей керує моделлю НЛП — реальний фрейм пресупозицій про те, як працює система свідомості та тіла. У НЛП ми починаємо відразу з цих пресупозицій, а не проводимо багато часу на їх вивчення, "доведення", виключення, обґрунтування та інше.
З цього не випливає, що існують докази корисності або некорисності таких абстрактних досліджень; це лише означає, що в практичній, емпіричній та трансформаційній моделі НЛП ми фокусуємося на досвіді та прагматичних змінах.
Підготовлено за матеріалами книги М.Холл Б.Боденхамер «Посібник з магії НЛП»
- 18серп. Неочікувані зв'язки (фільм 2024) (База знаний)
- 07бер. Дюна часть 2 (Фильмы с НЛП)
- 08лип. Серіал Ідол (2023) (Фільми з НЛП)
- 09трав. Дякуємо за запис (База знань)
- 22черв. Особистісне зростання (Особистісне зростання)